Lehdistötiedote: Eläintenkouluttaja ja eläintietokirjailija Tuire Kaimion hevoskurssi Oulussa kerää suuren yleisön 27.-28.4.2013

Lehdistötiedote, vapaa julkaistavaksi

Eläintenkouluttaja, eläintietokirjailija ja pohjoismaiden tunnetuin eläinnäyttelijöiden kouluttaja Tuire Kaimio kurssittaa Pohjois-Suomalaisia hevosihmisiä Oulussa 27.-28.4.2013. Kurssin paikat täyttyivät ennätyksellisen nopeasti, ennakkoon kurssille on ilmoittautunut jo yli 200 osanottajaa. Kurssiin liittyville luennoille on vielä mahdollista ilmoittautua.

Tuire Kaimio. Kuva Minna Tallberg

Tuire Kaimio on Suomen johtavia asiantuntijoita eläinten käyttäytymistieteeseen perustuvassa tiedossa hevosten käyttäytymisestä ja sen soveltamisessa käytännön tilanteisiin. Tämä tieto on erittäin arvokasta pääomaa jokaiselle hevosharrastajalle ja –ammattilaiselle. Kaimiolla on myös laaja kokemus sekä hevosten että lukuisien muiden eläinlajien kouluttamisessa mitä erilaisimpiin tehtäviin. Kaimio on ollut mm. luomassa Suomeen eläintenkouluttajan ammattitutkintoa, jonka vuoden 2013 alusta alkaen voi suorittaa myös hevostenkouluttaja.

Hevosten parissa jokainen väistämättä kohtaa suuren ja nopean saaliseläimen kanssa toimimisen haasteet ja etsii toimivaa yhteistyötä ja tuloksekasta koulutustapaa. Hevosen oppimisen lainalaisuuksien ja lajityypillisen käytöksen ymmärtäminen antaa avaimet kouluttaa hevosta tehokkaasti niin, että hevosen hyvinvoinnista huolehditaan: stressaantumisen välttäminen ja käyttäytymistarpeiden huomioiminen tekevät koulutuksesta myös hevosen kannalta miellyttävää.

Kaimio on kirjoittanut kaksi laajaa hevostietokirjaa, Hevosen kanssa (2004, uudistettu laitos kolmena osana 2012-2013) ja Hevonen –ensimmäinen oppaani (2006), jotka pohjautuvat tuoreimpaan tutkimustietoon hevosista sekä ansiokkaiden hevostenkouluttajien satoja vuosia vanhaan koulutusperinteeseen. Eläintietokirjoistaan Kaimio palkittiin Tietokirjailijapalkinnolla 2012.

Oulussa kurssin järjestää kempeleläinen ratsastusseura RatsuTeam ry. Kurssin luento-osuus järjestetään Oulun Yliopistolla ja käytännön harjoitukset Kempeleessä. Kaimion valtavan suosittuja hevoskursseja on järjestetty Oulussa muutamia kertoja aiemminkin, edellisen kerran vuonna 2007.

Tarkemmat tiedot http://ratsuteam.seura.info/tapahtumat/tuire-kaimio-27-4-28-4/

Tiedustelut ja haastattelupyynnöt: